Jak je to s rebrandingem?
Když jsme se dozvěděli o konferenci How to Brand, nebylo třeba dlouho přemýšlet. Okamžitě jsme věděli, že to je příležitost, kterou nesmíme propásnout. Moderování programu se ujal Lukáš Hejlík a témata slíbená řečníky už sama o sobě naznačovala, že se bude jednat o informacemi nabitý den.
Jak ne/dělat rebranding naslepo
Co vše se pod pojmem rebranding skrývá, a jak je možné ukočírovat změny, které s sebou přináší?
Přesně s tím nás seznámila Katarína Pereszlényiová. Povyprávěla nám o umění skloubit silný mediální obraz Dary Rolins s autentickým příběhem etablované značky. Nápad vdechnout po 26 letech nový život feel-good písni Čo o mne vieš ve spojení s právě vstupující novinkou funkčních vod Korunní vytvořilo silný moment, který si značka i publikum dobře zapamatují.
Ať vám jméno nestojí v cestě
Zakladatelky studia Heels Make Deals na příkladu transformace značky Koralky.cz na Manumi ukázaly, že za úspěšným rebrandingem nestojí jen nové logo, ale hlavně promyšlená strategie.
A co když vám podnikání nenese?
Zakladatel studia Echt Jakub Ptačin má jasno: „Brand nemůže za vaše posraný byznysy.“
Přinesl trefný, vtipný a až bolestně pravdivý pohled na to, jak nefunkční podnikání jen rebranding nezachrání. Práci s brandem přirovnal ke vztahovým metaforám asi nějak takhle:
Brand refresh
Váš vztah má problém, který nechcete řešit a místo toho raději odjete na 14 denní romantickou dovolenou a problém odsunete. V bezstarostné exotice je vše zalité sluncem, o to tvrdší návrat do reality Vás čeká.
Rebranding
Váš vztah má problém, který nechcete řešit a místo toho raději koupíte a opravíte starý dům. To je takový odklad problému na dva roky.
Multibrand
Váš vztah má problém, který nechcete řešit a místo toho si raději uděláte dítě. Když vám jeden brand nefunguje, tak si založíte další. Klasická strategie „třeba ten druhej bude fungovat líp“. Spoiler: Nebude.
Řešte brand komplexně, včetně všech jeho aspektů.
Znáte své proč?
Vztahová paralela nebyla ale to jediné, v čem podle nás trefil Ptačin svým vystoupením hřebík na hlavičku.
V hlavě nám utkvěla hlavně věta: „Nemá sa to všetkým páčiť, musia tomu všetci rozumieť.“ Cink, cink! Kdo tam? Smysluplný design brandu, který funguje, i když každému oku nelichotí.
Nalijme si čistého vína. Pokud chcete dělat rebranding, první otázka by měla být: Proč?
Opravdu není žádný důvod vrhat se do proměny brandu, když si na tohle neumíte odpovědět. A pokud už jste odpověď našli, doptávejte se dál:
- Kam rebrandingem směřujete?
- Jak toho chcete kromě změny brandu dosáhnout?
Je potřeba uvědomit si, že nová fasáda dům s narušenou statikou neudrží. Musíme jít od základů, zvážit možnosti a třeba se nakonec rozhodnout změnit plán a nestavět do výšky, když je pod námi nestálá půda.
Dát si načas může být někdy to nejlepší řešení.
Vaše značka se totiž v čase taky proměňuje, přizpůsobuje se trhu, zákazníkům i vašim vizím. Brand není statický. Není to sprint, je to běh na dlouhou trať, ve kterém se mohou nečekaně objevit překážky. A je jen na vás, jak si s nimi poradíte.
Myslete vždy i na to, že je naprosto v pořádku říkat NE.
NE dalším překážkám. NE klientovi, který jde proti našemu přesvědčení. NE tomu, co nejste vy!
Práce se značkou vyžaduje jít hluboko pod povrch, na dřeň, do morku kostí, hlubiny mysli… k jádru pudla.
Penetrace trhu a Pavel Cahlík
Jak vypadá rebranding značky v praxi? Tahle práce nebyla jen o rebrandingu, ale o komplexním nastavení strategie značky, která se chtěla svým zákazníkům přiblížit zcela novým způsobem. A tak teď tradiční český pivovar Konrad posiluje svou novou moderní vizuální identitou ve spojení s původními hodnotami, ukotvenými v historii a kvalitě.
Když rebrandujete ve velkém stylu - Dan Šturm
Obří kolotoč rebrandingu pro Seyfor začal změnou jména, webové domény a registrovaného brandu. Aby byla transformace firmy složené z více značek úspěšná, muselo se změnit její DNA. V případě neúspěchu prvního rebrandingu se počítalo s možností jít do akce znovu, samozřejmě za víc a s větším nasazením. Změny se týkaly i firemní kultury, filozofie a vnímání značky ze strany zákazníka.
Změna brandu není kosmetická úprava, která klade důraz pouze na estetické hledisko. A i když je logo firmy to první, čeho si většina zákazníků všimne, je to jen špička ledovce vykukující nad hladinu – třešnička na dortu, která reprezentuje mnohem hlubší hodnoty – příběh a identitu celé značky.
Skutečný brand se totiž buduje dlouhodobě. Je skrytý v komunikaci, v zákaznické zkušenosti, ve firemní kultuře i v každodenních detailech. Právě tyto neviditelné vrstvy rozhodují o tom, jestli se vaše značka stane zapamatovatelnou, důvěryhodnou a smysluplnou.
A to je výzva, kterou v naší práci denně rádi přijímáme.
Rebrandujte, když to má smysl
Do rebrandingu se nepouštějte jen proto, že „je čas na změnu“. Pusťte se do něj ve chvíli, kdy přesně víte, co chcete změnit a proč. Když máte jasně definované hodnoty, cíle a motivaci, může být rebranding silným krokem vpřed. Jinak hrozí, že jen vyměníte kabát, ale duše značky zůstane zmatená
mohlo by vás zajímat
Kontakt
Nahlodali jsme vás?
Jste připraveni s námi spolupracovat? Pojďme se společně sejít a objevit JÁDRO PUDLA vaší značky.